четвер, 14 травня 2020 р.

Дистанційне навчання. Українська мова (10 клас)


Тема. Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників
1. Пригадайте відомості про прийменник як службову частину мови (за потреби опрацюйте теоретичний матеріал у підручнику на ст. 205)

Зауважте! Давнім і новим прийменникам притаманна постійна звичка — стояти при іменниках. Прийменники є вірними помічниками іменника в багатьох граматичних справах. До того ж вони поєднуються не з іменниками взагалі, а з певними іменниковими відмінками. Найбільше полюбляють прийменники сполучатися з родовим відмінком. За кількістю прийменників родовий випередив усі відмінки. Він став рекордсменом. Понад сто п’ятдесят прийменників забажали поєднуватися з ним. Прийменники з родовим відмінком виражають різноманітні значення.
Порівняно з родовим протилежні якості виявляє місцевий відмінок. Він має найменше прийменників. Тільки п’ять. І без них тепер не вживається. Знахідний і орудний мають набагато більшу кількість прийменників, ніж місцевий. Проте вони, звичайно, дуже поступаються родовому (І. Вихованець).
2. Виконайте вправу 587, ст. 205
3. Виберіть потрібний варіант прийменників. Поясніть закономірності при вживанні того чи іншого варіанта.
Читати (у, в, уві) оригіналі, кілометрів (з, із, зі, зо) три, працював (у, в, уві) бібліотеці, нависає (над, наді) мною, дивитися (у, в, уві) очі, зазирати (у, в, уві) вічі, я (з, із, зі, зо) тобою, ти (з, із, зі, зо) мною, була (у, в, уві) Одесі, колиска (з, із, зі, зо) ясена, говорити (з, із, зі, зо) сватом, вітер (з, із, зі, зо) снігом, стукати (у, в, уві) двері.
4. Розкрийте дужки, поясніть правопис прийменників. Охарактеризуйте прийменники за будовою та походженням.
1. Червоний місяць аж горить, (з)за хмари тихо виступає. Тече вода (з)під явора яром на долину. 2. Баштан жовтіє (по)над яром. 3. Блиснуло сонце (з)поза гір в зеленому саду. 4. Люблю народ, якого силу ніхто не зломить (у)віках. 5. Жили ми (при)достатку, всього було доволі. 6. У навчальному посібнику подано систематизовані (відповідно)до кожного розділу сучасної української літературної мови завдання і вправи для студентів-філологів.

Немає коментарів:

Дописати коментар