Методична скарбничка вчителя






Творчий звіт
вчителя української мови та літератури
Колачук Іванни Іванівни









Рахів-2014








                 



Проблемне питання


«АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ

ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

НА УРОКАХ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ»


















Скажи мені, і я забуду;
Покажи мені, і я, 
можливо, запам'ятаю;
Залучи мене, і я зрозумію.
                                     Конфуцій, 450 р. до н. е.


        Сучасний етап історичного розвитку України характеризується істотни­ми змінами в житті її народу, онов­ленням усіх сфер діяльності люди­ни, переоцінкою та утвердженням у свідомості нації нових світогляд­них орієнтацій. Принципово важ­ливі положення концепцій визна­чають право школи й учителя на суверенність, автономність у виборі форм і методів навчання і вихован­ня учнів, забезпечення максималь­ного врахування й розвитку їхніх індивідуальних здібностей, нахилів, талантів, реалізацію демократичних прав дітей.
        Новий час висуває нові вимоги до школи. Важливо сформувати творчу особистість, найважливішими якостями якої є ініціатива, свобода вибору, самореалізація. Провідна роль в організації на­вчально-виховного процесу завж­ди належала і належить учителеві. Саме він здійснює керівництво про­цесом навчання, шукає оптимальні способи організації уроку з метою інтенсифікації навчання й розвитку творчої індивідуальності учнів.
        Василь Сухомлинський говорив: «Немає абстрактного учня... Мистецтво і майстерність навчання, виховання полягає в тому, щоб, розкривши сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці
      Одним зі шляхів удосконален­ня змісту, форм, методів і засобів навчання української мови та літерату­ри є запровадження сучасних інформаційних технологій, які зумовлюють формування пізна­вальних інтересів, глибше сприй­няття й розуміння теоретичного матеріалу. Традиційні методи навчання замі­нюються інноваційними, що перед­бачають зміну акцентів у навчальній діяльності, спрямованій на інтелек­туальний розвиток учнів.

       Основною формою організації на­вчального процесу в школах усіх типів був і залишається урок. Кожний урок несе певний обсяг інформації, однак від учителя зале­жить, наскільки її зможуть спри­йняти та засвоїти учні, якими на­вчальними методами та прийомами при цьому треба скористатися. Урок у новому розумінні слід роз­глядати як засіб розвитку особистісних якостей учня, збагачення його суб'єктивного досвіду, з одно­го боку, а з іншого — як середовище для повноцінної навчальної реалізації учнів.
        Проблема, над якою я працюю – «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уро­ках української мови та літерату­ри» — цікава та багатогранна. Як і чим заохотити учня до співпра­ці? Як примусити битися захоплено дитяче серце у відповідь на худож­ній твір? Як запалити вогник у юній душі? Як навчити молоду людину слухати і чути іншого, прийняти чи зрозуміти точку зору свого співрозмовника і толерантно ставитися до людей? І таких «як» — багато.
      Працюючи над проблемою ставлю такі завдання:
- сприяти підвищенню активі­зації та актуалізації навчальної діяльності школярів;
- розвивати творчі здібності учнів;
- формувати в учнів критичне мислення як різновид твор­чого;
- створювати систему мотивів діяльності особистості з метою формування позитивного став­лення навчання;
- розвивати навички зіставляти, аналізувати й не боятися вис­ловлювати власні думки;
- використовувати інтерактивні методи навчання;
- виявляти та максимально роз­вивати індивідуально значу­щі позитивні нахили кожного школяра;
- реалізувати вимоги мовної і мовленнєвої компетентностей в єдності чотирьох складових - слухання, читання, говоріння, письмо;
- виробляти позитивне ставлення до мовленнєвої діяльності, що передбачає проведення нетрадиційних уроків, уроків на текстовій основі;
- застосовувати завдання і вправи, які б впливали на формування мовленнєво-комунікативних вмінь;
- орієнтувати учнів на складання зв'язних висловлювань, дослідницької  роботи на уроках.
      На етапі актуалізації опорних знань учнів використовую пошуково-творчі завдання, роботи з таблицями та індивідуальними картками, кросворди, інтерактивну вправу «Сонечко», спостереження над мовним матеріалом,  бесіди. Формування вмінь і навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності (аудіюванні, читанні, говорінні, письмі) передбачене мовленнєвою (комунікативною) лінією навчальної програми. З метою формування мовленнєвих компетенцій широко впроваджую в практику навчання таку альтернативну форму, як дослідницька діяльність. Кожен урок української мови починаю з роботи над зв’язним висловлюванням, навчаючи учнів визначати тему, ідею тексту, виділяти головне та робити висновки. На уроках української літератури використовую рольові ігри.
       З інтерактивних форм перевагу надаю таким методам: «Коментоване письмо» (учні вчаться коментувати орфограми, пунктограми, пояснюють лексичне значення слів тощо), «Вільний мікрофон», «Знайди зайве», «Хто більше» (командна робота; учням пропонується дібрати якнайбільше синонімів до слова), «Банк ідей». Вони є універсальними для розвитку життєвих компетентностей, формуючи уміння на навички працювати та діяти в команді, колегіально вирішувати спільні завдання. Інтерактивні форми сприяють актуалізації особистісних якостей школяра.

      Ефективним є спільне з школярами планування роботи на уроці, проблемні ситуації. Ось низка проблемних запитань, над якими була організована робота: Чому Лоскотона показано в образі дядька,а не хлопчика, дідуся? Чи можна купити або продати сміх?; Що таке добро?;Чи притаманний спосіб життя Фарбованого Лиса сучасникам?; Чи живуть такі «Лиси» в наш час?

     Проводжу й дослідницьку роботу на уроках української мови: дослідження орфограм , особливостей речення з прямою мовою, даного і нового; на уроках літератури : комічне у казці «Цар Плаксій і Лоскотон» В.Симоненка, дослідження художніх засобів творів, історії написання. Як засіб розвитку рефлексії, практикую написання, створення асоціативних рядів, формулювання запитань, що змушують дитину задуматися над тим, чи відповідають її уявлення загальнолюдським:«Чого навчає цей твір?», «Як би ви вчинили на місці героя?», «Чи трапляються подібні випадки в наш час?». Так формуються комунікативні та мотиваційні компетентності.
      Пізнавальні, наукові, самоосвітні компетентності учнів виробляються при участі учнів у таких видах діяльності на уроці: читанні художнього чи наукового тексту, самостійних роботах, творах-роздумах, дискусіях, створенні системи питань. Особистісні компетентності, національно-етичні, психологічні - під час виразного читання напам'ять, участі у позакласних, виховних заходах, вивчення теорії літератури, виявленні мотивації вчинків героя, створення психологічного і національного портрета українця.
        На уроках української мови та літератури надаю перевагу завданням проблемно-пошукового характеру, формую навички аналізу й синтезу, навчаю переходити від спостережень і досліджень до висновків та узагальнень, творчо підходити до роботи над програмою саморозвитку особистості.
       Проте, зрештою, творчі види роботи - найважливіші, бо дитину в майбутньому чекає освоєння світу, а це не виконання вправи за зразком, це - неперервна творчість, постійне розв'язування нестандартних задач. Тому стараюся створювати сприятливі умови для розвитку творчого мислення й здібностей дітей, використовую для цього дидактичний та методичний арсенал, самостійну роботу, роботу в групах, парах. Обов’язково враховую рівень знань школярів. Учнів з низьким рівнем знань знайомлю з маленьким віршиком. Його спершу пропоную прочитати (цей вид роботи формує особистісні компетентності і навички гарно, швидко, осмислено читати); потім вивчити напам'ять (формує особистісні компетентності), після чого починається складний процес осмислення. Вірш слід проаналізувати, щоб осягнути у всій її повноті ідею художнього твору, а потім правильно, виразно прочитати.
       На уроках української мови та літератури учні вдосконалюють уміння спостерігати, аналізувати, робити висновки, відчувати твір, усвідомлювати значення образного слова, розвиваючи читацьку увагу до найдрібніших деталей життя; спонукаю бачити незвичайне в буденному, викликати бажання відповідати загальнолюдським ідеалам, прагнути наслідувати кращі риси героїв.
       Працюючи в школі, дійшла висновку, що при використанні мультимедійних технологій навчально-виховний процес відзначається такими перевагами: краще сприймається матеріал учнями, зростає їх зацікавленість, відбувалася розвиток творчих здібностей, скорочуються види роботи, що стомлюють учня.
       Використання мультимедійних презентацій сприяє тому, що за короткий час учень спроможний засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Запам’ятовування інформації відбувається таким чином: якщо сприймається лише слухова інформація, то засвоюється 20% матеріалу; якщо інформація отримується лише за допомогою зору, то запам’ятовується до 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання слухового та зорового каналів інформації людина спроможна швидко засвоїти до 60% отриманої інформації. Таким чином, використання мультимедіа сприяє кращому вивченню навчальної інформації на уроках.
       Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера. Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.
       Вважаю, що головне завдання використання мультимедійних презентацій у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами.  Я дійшла висновку, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості. Тому часто використовую їх на уроках.
      Велику увагу приділяю домашньому завданню. При цьому, обдуму­ючи напередодні уроку його зміст та обсяг, керуюсь такими правилами:
- Не переобтяжувати школярів.
- Не дублювати жодного завдан­ня, виконаного під час уроку.
- Одне (або єдине) із завдань має бути творчого характеру.
- Завдання має бути цікавим і ко­рисним.
       Наприклад, після знайомства з біографією письменника пропоную знайти факти з життя і творчості : письменника, про які не згадувалося на уроці. Під час знайомства зі змістом твору учні не лише виписують цитати до образів, визначають проблеми, а й будують схеми, складають систему запитань і завдань, тести, обираючи певний напрямок (образ, жанр, композиція, проблематика, ідейна спрямованість твору). На наступному уроці результати «досліджень» презентуються, обговорюються та оцінюються.
      Вважаю, що для вчителя-словесника неабияку роль відіграє позакласна робота. Крім уже тради­ційних для кожного навчального закладу предметних та методичних тижнів (декад), конкурсів, вікто­рин та випуску літературної стін­нівки, проводжу інди­відуальні заняття із дітьми, де працюю над технікою читання, додатково опрацьовую з учнями теоретичний матеріал.
      У школі працюю третій рік. З метою підвищення інтересу учнів до вивчення українських творів, мною було проведено позакласні заходи, присвячені пам’яті А. Малишка, Т. Шевченка. Намагаюся, щоб такі форми роботи були спрямовані на виховання загальнолюдських цінностей, усвідомлення традицій нашого народу. Також минулого року я з учителем географії провела інтегрований урок з української літератури та географії «Гідросфера. Мати-водиця – усьому цариця». Урок був спрямований на виховання в учнів інтересу до природничих та гуманітарних наук, використовуючи міжпредметні зв’язки на прикладі води. Цього року мною заплановано провести відкритий урок з української мови у 5 класі на тему « Вимова й написання префіксів з-,(зі-, с-), роз-, без-» та літературне свято «Червоне щастя по-українськи».
      Класним керівником працюю перший рік. Протягом цього часу намагаюсь побачити і зрозуміти специфічні риси учнівського колективу, сформованості міжособистісних стосунків і спільної діяльності, щоб потім обрати найбільш оптимальні шляхи, форми і засоби виховної роботи. Не можуть залишатися  поза рамками цього процесу батьки та педагоги. Тому стараюсь регулярно планувати спілкування з батьками, використовуючи різні форм роботи: батьківські збори, бесіди вдома.
      Отже, працюючи над активізацією пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови та літератури , я, як вчитель, добираю  ті технології, де виступаю помічником і порадником, старшим товаришем. Намагаюся  забезпечувати організацію пошуково-дослідницької навчальної діяльності і працювати спільно з учнями, не розподіляючи функцій між ними, а виокремлюючи послідовні етапи розв’язання завдань. Прагну  вести  учнів шляхом відкриття, залучати  до процесу самопізнання, самовдосконалення. У своїй діяльності й надалі буду урізноманітнювати  уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові – це значить "шукати енергію слова в енергії душі".






  КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ  І КОНТРОЛЮ
ЗА РІВНЕМ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ 5 КЛАСУ З УКРАЇНСЬКОЇ (РІДНОЇ) МОВИ
5 клас
(140 год., 4 год. на тиждень)
Графік фронтальних видів контрольних робіт
Форми контолю
І семестр
ІІ семестр

К-сть год
Дата
К-сть год
Дата
Перевірка мовної теми
4

4

Письмо:
-переказ
-твір

1
-


1
1

Правопис:
диктант

1


1

Аудіювання
-

1

Читання мовчки
1

-

Усний твір
1

-

Діалог
1

-

Усний переказ
-

1

Читання вголос
-

1


Перший семестр

Тиж-день
Мовленнєва
змістова лінія
Мовна змістова лінія
Соціокультурна
змістова лінія
Діяльнісна змістова лінія
Форми контролю
та орієнтовний урок
Дата
І
  3.  РМ Загальне уявлення про мовлення. Види мовленнєвої діяльності. Вимоги до мовлення.

  1. Вступ (1 год)
Значення мови в житті суспільства. Поняття державної мови. Українська мова – державна мова України.
Повторення вивченого в початкових класах
2. Частини мови. Орфографія.
4. Іменник. Велика літера  і лапки в іменниках. Літери, що позначають голосні звуки в закінченнях іменників.
1. Українська мова – найбільша цінність українського народу.
2. Школо моя рідна!
3. Розвивайте й збагачуйте мовлення.
4. Мій клас.
1, 3.  Складання індивідуального плану вдосконалення власного мовлення.
2, 4. Формування вміння систематизувати, узагальнювати.


ІІ
6. РМ Читання мовчки як вид мовленнєвої діяльності. Його особливості.
5. Дієслово. Не з дієсловами. Літери, що позначають голосні звуки в закінченнях дієслів.  Правопис –шся, -ться в кінці дієслів.
7. Прикметник. Літери, що позначають голосні звуки в закінченнях прикметників.
8.  Числівник. Дві групи числівників (без термінів). Займенник. Особові займенники.
 5, 7-8. Історичне минуле України на різних етапах розвитку українського народу.
6.Слухати – не означає чути.
5-7. Формування вміння логічно мислити, узагальнювати, моделювати.
6. Формування вміння сприймати почуте.


ІІІ
10. РМ Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Докладний переказ тексту  наукового стилю мовлення (у).
9. Прислівник. Правопис вивчених прислівників.
11. Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови.  Сполучник. Уживання прийменників і сполучників у реченні.
12. Частки не, ні. Уживання однієї частини мови в значенні іншої.
9 -11. Герої доби козацтва.
12. Здобудеш освіту –побачиш більше світу.
9-12.  Формування вміння моделювати, порівнювати й оцінювати.



ІV

13. Уживання апострофа.
14. Уживання знака м’якшення.
15. А. Контрольна робота з теми «Повторення вивченого в початкових класах. Текст»(тест). Б. Тренувальні вправи.
Синтаксис. Пунктуація
16. Словосполучення. Речення. Головне   та залежне слово у словосполученні
13- 15. Якого ми роду.







16.Чари осінньої природи.

13-14,16.Удосконалення вміння порівнювати, аналізувати й систематизувати.
15. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
15. Контрольна робота з теми «Повторення вивченого в початкових класах. Текст» (тест). Б. Тренувальні вправи.
( Тематична)

V
20. РМ Усна відповідь на уроках української мови.
17.  Речення, його граматична основа.
18. Речення з одним головним членом.
19. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні та неокличні речення.
17-18. Чари осінньої природи.
19. Козацькі звичаї. Козацькі ватажки.

20.Чому треба берегти рідну мову.
17-19. Удосконалення вміння аналізувати й оцінювати, систематизувати.
20. Формування вмінь моделювати, доводити власні думки.



24. РМ  Відгук на відповідь товариша.
(Усний переказ)
21.Розділові знаки в кінці речень. Пунктуаційна помилка.
22. Другорядні члени речення (додаток)
23. Другорядні члени речення (означення, обставини).
21 -22. Військові походи козаків.
23-24. Хто не вчивсь, не буде знати.

21-22. Удосконалення вміння логічно викладати думки, систематизувати.
23-24. Формування вмінь доводити власні думки.


VІІ
27. РМ Типи мовлення. Особливості побудови опису. Докладний переказ тексту-опису предмета (п).
25. Способи вираження означення й додатка різними частинами мови.
26. Способи вираження  обставин різними частинами мови. Удосконалення вмінь поширювати  думку за допомогою другорядних  членів речення.
28.   А.Контрольна робота з теми «Словосполучення і речення» (тест).                      Б. Контрольне читання мовчки наукового тексту.
25. Роль природи в нашому житті.
26. Принесу тобі квіти. Загадаю бажання…
27-28. Ми і рідна природа.

25,27. Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки.

26.Формування вмінь описувати  предмети, роздуми над  ставленням  до  довкілля.

28. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.

28. А.Контрольна робота з теми «Словосполучення і речення» (тест).                      Б. Контрольне читання мовчки наукового тексту.

VІІІ
31. РМ Складання діалогів.  Правила спілкування.
29.Узагальнення вивченого про другорядні члени речення.
30. Речення з однорідними членами ( без сполучників і зі сполучниками). Кома між однорідними членами.
32. Узагальнювальне слово при однорідних членах. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах  у реченнях з однорідними членами.
29-30. Ми і рідна природа.

31-32.Культура спілкування в різних ситуаціях
32. Краса врятує світ.
29-32.  Роздуми над проблемою збереження природи, ставленням до всього живого.


ІХ
36.РМ Особливості побудови розповіді.  Твір-розповідь на основі власного досвіду(п).

33. Звертання. Розділові знаки при звертанні.
34. Непоширені і поширені звертання.
35.  Вставні слова. Виділення вставних слів на письмі комами. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами й сполученнями слів.
33-34. Краса врятує світ.
35-36. Люблю я вулицю свою − весною, улітку, восени...

33-35. Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки.
36. Формування усвідомлення взаємозв’язку особистого й загальнонародного.


Х
 40. РМ Діалог, його розігрування   відповідно  до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із життєвим досвідом учнів  (діалог етикетного характеру).

37. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.
38. Кома між частинами складного речення, що мають будову простих речень, входять у складне і з’єднані безсполучниковим зв’язком.
39. Кома між частинами складного речення, що мають будову простих речень, входять у складне і з’єднані сполучниками.

37- 39. Дивовижний світ української природи.
40. Які риси характеру я хочу в собі виховати?

37-39. Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки.
40. Удосконалення вміння складати і розігрувати діалоги відповідно до пропонованої ситуації спілкування, зразка, за поданим початком; використання формул мовленнєвого етикету.


ХІ
43.РМ Особливості побудови художнього й наукового описів. Твір-опис предмета за власним спостереженням у художньому стилі (п). (Діалог)
41. Контрольна робота з теми «Просте ускладнене речення. Складне речення»(тест). Тренувальні вправи.
42.Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
44. Діалог. Розділові знаки при діалозі.
41- 42. Одне дерево посадив — недарма прожив.
43- 44. Її величність – природа.

41. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
42-44. Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки.



41. Контрольна робота з теми «Просте ускладнене речення. Складне речення»(тест). Б. Тренувальні вправи.

ХІІ

45. Розділові знаки при прямій мові.
46. Тире при діалозі.
47. Синоніміка речень із прямою і непрямою мовою.
48. Синоніміка речень із прямою і непрямою мовою.
45-46.  Тваринний світ України.
47. Жив собі журавель та журавочка.
48. Дозвілля.
45-48.  Формування усвідомлення взаємозв’язку особистого і загальнонародного.


ХІІІ
51. РМ  Твір-опис тварини за власним спостереженням (у)
Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія
49. Звуки мови й звуки мовлення.
50. Звуки мови, їх види.
52.Позначення  звуків мовлення на письмі. Абетка. Співвідношення звуків і букв.
49-50. Поспішайте робити добро.
51-52. Наші улюбленці.

51. Спостереження за довкіллям, удосконалення вміння аналізувати, оцінювати.


ХІV


53. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ.
54.Склад. Наголос.
55. Контрольна робота (диктант).
56. Орфоепічний словник і словник наголосів.
53-54. Друзі наші менші.
55-56. Єдність з природою.

53-54, 56. Удосконалення вміння моделювати, логічно викладати думки, систематизувати.
55.Удосконалення вміння сприймати почуте, робити висновки.

55Контрольна робота(диктант).


ХV
57-58.  Контрольна робота (докладний переказ тексту з елементами роздуму) (п.)

59. Основні норми української літературної мови.
60. Вимова наголошених і ненаголошених голосних.
57-60. Багатство народної символіки.

57-58. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
59-60.Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки.

57-58. Контрольна робота (докладний переказ тексту з елементами роздуму).

ХVІ
66. РМ  Робота над виправленням помилок, допущених у письмових роботах.
61. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] у коренях слів.
62. Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. Орфоепічна помилка.
63. Орфограма. Орфографічна помилка.
64. Основні правила переносу. Орфографічний словник.
65Контрольна робота з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія» (тест).Тренувальні вправи.
(Зошит. Тематична)










61-63. Не бий бобра – не буде добра.

64.Рослини і тварини  в народній символіці.
61-62,64. Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки.
63.  Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
63. А.Контрольна робота з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія»
 (тест). Б. Тренувальні вправи.



Другий семестр

Тиж-
день
Дата

Мовленнєва змістова лінія
Мовна змістова лінія
Соціокультурна
змістова лінія
Діяльнісна змістова лінія
Форми контролю
та орієнтовний урок
ХVІІ

69. РМ Адреса. Оформлення конверта.
67. Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] перед складом із наголошеним [у] в коренях слів.
68. Позначення на письмі [о] перед складом із наголошеним [у] в коренях слів.
70. Вимова приголосних звуків і позначення їх на письмі.

67-68, 70. Народні символи.
69. Коріння української культури.

67-70. Удосконалення вміння логічно мислити, систематизувати, узагальнювати.

ХVІІІ

73.РМ  Особливості побудови роздуму. Докладний переказ  тексту-роздуму (у).
71.Уподібнення приголосних звуків.
72. Фонетичні засоби виразності мовлення.
74. Спрощення в групах приголосних.

71-74. Байдужість до батька-матері не прощається.

71-74. Роздум над власною поведінкою, вчинками, формувати здатність  їх оцінювати.

ХІХ

 77. РМ  Листи рідним, друзям. Адреса.
75. Чергування у-в, і-й
76. Чергування  з-зі-із.
78. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь,і,є,ю,я.

75-78. Моя сім’я.
77.Пишіть листи і надсилайте вчасно…
75-78.Удосконалення вміння порівнювати, аналізувати й систематизувати.
77. Планування  діяльності для досягнення мети.

ХХ


79. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь,і,є,ю,я.
80. Правила вживання знака м’якшення.
81. А.  Контрольна робота з теми «Орфографія. Орфоепія» (тест).  Б. Тренувальні вправи.
(Тематична)
82. Правила вживання апострофа.

79-82. Працею виховується людина.

79-82. Удосконалення вміння порівнювати, аналізувати, систематизувати, моделювати.
81. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
81. А.  Контрольна робота з теми «Орфографія. Орфоепія» (тест). Тренувальні вправи. Б. Тренувальні вправи.

ХХІ

85. РМ Твір-роздум на основі власного досвіду (п).
83. Подвоєні букви. . Вимова й написання  слів із подовженими м’якими приголосними.
84. Вимова й написання  слів із подовженими м’якими приголосними.
86. Написання слів із подвоєнням букв на позначення збігу однакових приголосних.

83-86. Родинні  свята.
85.Вірний приятель – то найбільший скарб.
83-86. Удосконалення  вміння аналізувати й оцінювати, систематизувати.
85. Удосконалення   вміння моделювати, логічно викладати думки, помічати й формулювати проблему.

ХХІІ

89. РМ Аудіювання.  Культура слухання.
87. Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження).
88. Слова іншомовного походження: букви и, і;
90.Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків.

87-90. Шанобливе ставлення до старших.
87-90. Удосконалення вміння моделювати, логічно викладати думки, систематизувати.
89. Формування вміння   сприймати почуте, культуру  слухання.          

ХХІІІ


91. Чергування приголосних звуків.
92. Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-).
93. Вимова й написання префіксів роз-, без-.
94. Вимова префіксів пре-,при, прі.
91-94. Домашні  обов’язки.

91-94. Удосконалення вміння логічно мислити, узагальнювати, моделювати.



ХХІV

97. РМ Замітка інформаційного характеру (п).
95.Тренувальні вправи.
96. А. Контрольна робота з теми «Орфографія. Орфоепія» (тест).
Б. Контрольне аудіювання тексту художнього стилю (тест).
(Тематична)
98. Узагальнення вивченого з фонетики, графіки, орфографії, орфоепії.

95-98.  Працею  виховується людина.

96. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
97. Планування  діяльності для досягнення мети, удосконалення вміння  моделювати, логічно викладати думки, систематизувати.

96. А. Контрольна робота з теми «Орфографія. Орфоепія» (тест).
Б.Контрольне аудіювання тексту художнього стилю (тест).
ХХV

99-100. Контрольна робота (докладний  переказ розповідного тексту). (п.).
                Лексикологія
101. Лексичне значення слова.
102. Пряме і переносне значення слова.
99-100.Добре ставлення до людей.
101-102. Ремесло на плечах не висить і хліба не просить
99-100. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.
101-102. Усвідомлення структури предмета вивчення, удосконалення вміння, систематизувати й узагальнювати.


99-100. Контрольна робота (докладний  переказ розповідного тексту). (п.).
ХХVІ


103. Однозначні й багатозначні слова (повторення).
104. Однозначні й багатозначні слова. Тренувальні вправи.
105. Використання багатозначних слів у прямому і переносному значеннях.
106. Лексична помилка (практично).

103-105. Заквітчаймо свою Україну.
106. Хто дбає, той має.
103-105. Удосконалення вміння, систематизувати й узагальнювати.
106. Удосконалення  вміння редагувати тексти з лексичними помилками.

ХХVІІ


107. Тренувальні вправи.
108. Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова.
Ознайомлення з тлумачним і перекладним словниками.
109. Групи слів за значенням. Омоніми.
110. Пароніми (практично).

107-108. Справжній друг –рідкісний птах.
109-110. Мої друзі й товариші.

107-110. Удосконалення логічно викладати думки, систематизувати, добувати інформацію зі словників.


ХХV
ІІІ


114. РМ Читання. Робота з книжкою.

111. Синоніми. Контекстуальні синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів.
112. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів.
113. Походження (етимологія) слова. Етимологічний словник української мови.

111-113. Палітра українського вбрання.
114. Народні митці України.
111-113. Удосконалення вміння аналізувати, систематизувати й узагальнювати, працювати зі словниками.
114. Формування вміння сприймати писемне мовлення, здобувати інформацію  з  книжок.

ХХІХ


115. А. Контрольна робота з
теми «Лексикологія»(тест). Б.
Тренувальні вправи.
(Тематична).
Будова слова. Орфографія (18 год.)
116. Основа слова і закінчення змінних слів.
117. Спільнокореневі слова.
118. Префікс і суфікс.

116-117. Народна пісня – душа народу.
118. Не хлібом єдиним живе людина.

115. Удосконалення вміння  здійснювати самоконтроль.
116-118. Удосконалення вміння моделювати, логічно викладати думки, систематизувати, здобувати інформацію зі словників.

115. А. Контрольна робота з
теми «Лексикологія»(тест). Б. Тренувальні вправи.

ХХХ


119.Форми слова.
120. Незмінні й змінні слова
121. Значущі частини слова.
122.Тренувальні вправи.

119-122.  Краса врятує світ.

119-122. Усвідомлення структури власної пізнавальної діяльності.



ХХХІ

125. РМ Твір-оповідання про випадок із життя (у)
Усний твір
123. Контрольна робота (диктант).
124. Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті.
126. Тренувальні вправи.
124, 126. Прив’язаність до отчого дому.

123. Удосконалення вміння сприймати прочитане, здійснювати самоконтроль.
124, 126. Удосконалення вміння моделювати, логічно викладати думки, систематизувати.
125. Формування вміння помічати й формулювати проблему, удосконалювати вміння логічно викладати думки, систематизувати.
123. Контрольна робота (диктант).

ХХХ
ІІ


129. РМ Докладний переказ тексту з поєднанням різних типів мовлення (п)
127. Орфограми в значущих частин слова.
128. Орфограми в значущих частин слова.
130. Тренувальні вправи.
127-130. Дружба людей і тварин.

127-130. Удосконалення вміння моделювати, логічно викладати думки, зіставляти, систематизувати.


ХХХ
ІІІ



131. Тренувальні вправи.
132. Орфограми в значущих частин слова.
133. Повторення теми.
134. А. Контрольна робота з теми «Будова слова. Орфографія» (тест). Б. Тренувальні вправи.

131-132. Як народжуються прихильність і любов.
133. Україно, мій рідний краю.
134. Удосконалення вміння  здійснювати самоконтроль.


134. А. Контрольна робота з теми «Будова слова. Орфографія» (тест). Б. Тренувальні вправи.
ХХХ
ІV


135-136. Контрольна робота  (твір).
Читання вголос
Повторення й узагальнення вивченого      
137. Синтаксис. Пунктуація.
138. Лексикологія.

137-138. Моя зустріч із прекрасним.

135-136. Роздум над власним   внутрішнім світом, здатністю оцінювати власні вчинки. Удосконалення вміння здійснювати самоконтроль.

135-136. Контрольна робота (твір).
ХХХV


139. Будова слова й орфографія.
Фонетика й графіка.
140. Орфоепія й орфографія.
(Зошит. Тематична)
139. Україна – мати. Я – українець (українка)
140. Люби, шануй, піднось до зір її пісні і мову!


139-140. Удосконалення вміння систематизувати й узагальнювати, доводити власні думки; оцінювати власну діяльність і планувати її для досягнення мети.






                                     






Немає коментарів:

Дописати коментар