Тема. П. Тичина. Глибина почуттів ліричного героя у поезії «О панно Інно…» та
художні засоби вираження. «Пам’яті тридцяти» - збірний образ ліричного героя.
Історична основа поезії. Образно-символічне вираження ідеї твору
Довгим
і непростим шляхом ішов Тичина до своєї першої збірки віршів. Для нього
важливим було виробити таку поетичну систему, яка б дала йому змогу якомога
повніше передати почуття і багатий внутрішній світ ліричного героя. Павла
Григоровича природа щедро обдарувала рідкісною чутливістю світосприймання,
абсолютним музичним слухом і глибоким смисловим відчуттям кольору. це сприяло
істотному розширенню можливостей слова і подарувало читачам зразки чудової
поезії.
2. Аналіз вірша «О панно Інно…»
-
Ознайомтеся з матеріалом у підручнику, прочитайте поезію (ст. 219) та
прослухайте аудіозапис
-
Проведіть дослідницьку роботу: знайдіть у мережі Інтернет, кому присвячений
вірш та законспектуйте
-
Оформіть таблицю «Засоби музики, літератури, живопису у вірші»
Література
|
Музика
|
Живопис
|
1. Використання
зорових і слухових образів, які переходять одні в одне: „Я ваші очі пам'ятаю,
/ Як музику, як спів” — зорові переходять у слухові.
2. Наявність
авторських неологізмів: дитинно, злотоцінно.
3. Особливої
емоційності поезії надають риторичні звертання, запитання, повтори. „О панно
Інно, панно Інно...”
4.
Образи-символи (наприклад, вікно — символ розлуки; небо символізує потяг до
високого; сніг — уособлення холоду душі, самотності та безнадії; золотий
колір — багатство почуттів та ін.).
5. Поєднання
ознак імпресіонізму (кольори, звуки), символізму (наявність образів —
символів) та неоромантизму (увага до внутрішнього світу ліричного героя)
|
1. Мелодійності
поезії надає використання чоловічої і жіночої рими: лю — бив —
лу — ги; Ін — но — зло — то — цін —
но.
2. Чергування
рядків різної довжини — „Любові усміх квітне раз — ще й тлінно. / Сніги,
сніги, сніги”.— 11 складів — 6 складів, використання трьохстопного,
чотирьохстопного та шестистопого ямба надають музичності та мелодійності.
3. Використання
алітерації та асонансу. Асонанс О — І створюють враження широти, ніжності з
відтінком легкого суму, наявність алітерації Н, В передає почуття ніжності і
спокою, а алітерація С, Ш та Р (друга строфа) створює атмосферу суму, мінору.
Ніжності та м'якості звучанню надають м'які звуки, яких у тексті
нараховується
|
1. Використання
широкої кольорової гами: сніги — білий колір, небо — голубий, блакитний, гай
— зелений, квітучі луги — усі кольори веселки, золотий колір — „любив...
злотоцінно”.
2. Вималювати
читачам в уяві образи поезії допомагають художні засоби, використані поетом:
епітети — зимовий вечір, метафори — шепіт гаю, любові усміх квітне раз,
порівняння — я ваші очі пам'ятаю, як музику, як спів
|
-
Зробіть ідейно-художній аналіз поезії «О панно Інно…»
3.
Робота над поезією
«Пам’яті тридцяти»
-
Виразно прочитайте вірш (ст. 220)
-
Поезію «Пам’яті тридцяти» визначають як вірш-реквієм або епітафію – текст
на честь померлих героїв. Чому? Дайте письмову відповідь на питання.
-
Опрацюйте та законспектуйте основні ідеї та образи твору
Вірш
сповнений розпачем від того, що світлі мрії про щасливу Україну
Квітне сонце, грає
вітер
І Дніпро-ріка… –
було затьмарено
вбивством її найкращих синів
На Аскольдовій могилі
Український цвіт!
Через це поета гнітять
тривожні передчуття щодо майбутнього рідної землі:
По кривавій по дорозі
Нам іти у світ.
Вину за цей жахливий злочин
поет покладає на росіян, яких називає зрадниками та братовбивцями,
використовуючи при цьому біблійні образи:
На кого завзявся Каїн?
Боже, покарай!
Зауважте! Каїн, за Книгою
Буття, – син перших людей Адама та Єви, який через заздрощі вбив свого молодшого
брата Авеля, і за це його прокляв Господь.
Водночас Тичина
впевнений у тому, що подвиг юнаків під Крутами незабутній:
Вмерли в Новім
Заповіті
З славою святих.
Він має бути взірцем
мужності та незламності для нових поколінь українців, адже загиблі понад
усе «любили свій коханий край».
Немає коментарів:
Дописати коментар